چگونه باعث افزايش طول عمر لاستيك هاي خود شويم ؟
با به كارگيري چند توصيه ساده مي توانيد بر عمر تاير خودرويتان بيفزاييد كه اين موضوع، علاوه بر صرفه اقتصادي، كمك خوبي نيز به حفظ محيط زيست مي كند زيرا توليد هر تاير، با آلودگي محيطي معادل سوختن 26 ليتر بنزين همراه است، ضمن آن كه دفع تايرهاي فرسوده نيز به محيط زيست صدمه وارد مي آورد. همچنين در صورت تنظيمهاي نامناسب (مانند بالانس چرخها، تنظيم فرمان و فشار باد)، مصرف سوخت بالاتر مي رود كه ضمن ضرر اقتصادي، باعث آلودگي هرچه بيشتر هوا مي شود.
به عنوان نمونه، در سال 2003 ميلادي انجمن تاير كانادا ضمن يك تحقيق دريافت كه بزرگترين عامل سايش تاير خودرو در اين كشور، تنظيم نشدن باد تايرهاست، به طوري كه تقريباً 70 درصد خودروها حداقل يك تاير داشتند كه فشار باد آن 10 درصد بالاتر بود و 56 درصد داراي تايري با باد 10 درصد كمتراز حد توصيه شده توسط سازندگان لاستيك بودند. پس نگهداري و مراقبت از لاستيك ها براي داشتن دوام و طول عمر بالا به دليل صرفه جويي در هزينه هميشه از نكاتي است كه هر راننده اي بايد به آن توجه كند. اگر مي خواهيد عمر لاستيك هاي خود را افزايش دهيد و سواري خود را بهبود ببخشيد و همچنين رانندگي ايمن تري داشته باشيد ، به نكات بيان شده در اين متن توجه كنيد.
-
به طور منظم باد لاستيك خود را بررسي كنيد
اولين و آسانترين قدم را براي افزايش طول عمر لاستيك خود برداريد: فشار و باد مناسب را براي لاستيك خود حفظ كنيد. باد مناسب به تنهايي مي تواند عمر متوسط يك لاستيك را تا 7500 كيلومتر افزايش دهد. داشتن باد نادرست (كم يا زياد بودن باد لاستيك) نيز مي تواند باعث كاهش فرمانپذيري، افزايش فاصله توقف و ترمز ، افزايش سايش و پارگي و همچنين افزايش خطر انفجار شود . به نكات زير توجه كنيد و بدانيد كه بازديدهاي زير به صورت حداقل ماهي يكبار در اين خصوص به شما اطمينان مي بخشند.
1-1 ) لاستيك ها به طور ماهيانه مي توانند حدود يك پوند در هر اينچ مربع (PSI) باد خود را از دست بدهند. به خاطر داشته باشيد كه باد لاستيك ها را وقتي كه سرد هستند تنظيم كنيد. تغيير دما باعث مي شود فشار باد تاير عوض شود، هر 5 درجه تغيير در درماي هوا، 1psi در فشار باد تاير تغيير ايجاد مي كند، يعني كاهش دما به مقدار 15 درجه سانتيگراد 100 درصد كم بادي را به دنبال خواهد داشت. خود تايرها نيز به مرور كم باد مي شوند. مثلاً هرماه به طور متوسط، يك تاير خودرو 2psi از فشار باد خود را ازدست مي دهد كه در هواي گرم اين كاهش فشار با سرعت بيشتري صورت مي پذيرد.
1-2 ) در خصوص تنظيم باد لاستيك ها مهم است بدانيم كه هيچكس با نگاه كردن به تاير به خصوص تايرهاي راديال نمي تواند بگويد لاستيك كم باد است يا خير ، زيرا از لحاظ ظاهري حتي 50 درصد كم باد بودن هم قابل تشخيص نيست. همچنين خودروهاي گران قيمتي كه به سيستم هشدار دهنده باد تاير مجهز هستند، تنها زماني راننده را باخبر مي كنند كه فشار باد تايرها از حد بسيار بحراني گذشته باشد.
1-3) براي اطمينان از تنظيم بودن فشار باد بايد يك درجه باد مرغوب خريداري كنيد. معمولاً درجه هاي بادي كه آپاراتي ها به كار مي برند دقيق نيستند زيرا به طوردائم در معرض ضربه اند و به طرز صحيحي نگهداري نمي شوند. ضمن آنكه فشار باد بايد در حالت "سرد" اندازه گرفته شود يعني خودرو حداقل سه ساعت متوقف بوده و يا كمتر از 2 كيلومتر طي مسير كرده باشد. معمولاً در حالت نرمال رانندگي دماي تاير تا 35 درجه سانتيگراد افزايش مي يابد. پس اگر شما تا آپاراتي برانيد، در عمل آنجا فشار باد به صورت دقيق اندازه گرفته نخواهد شد، پس بهتر است با درجه باد خانگي خود آن را امتحان كنيد.
1-4) اگر خورده شيشه، شن و ساير اجسام خارجي لا به لاي آج گير كرده باشد، آن را خارج كنيد. اين اجسام مي توانند به تدريج در تاير فرو روند و سبب بروز نشتي باد از آن شوند.
چك كردن باد تاير برعلاوه بر اينكه طول عمر لاستيك را افزايش مي دهد ، ايمني شما و سرنشينان خود را را نيز تضمين مي كند.
الف) اثرات كم باد بودن لاستيك
مهمترين خطر كم باد بودن تاير، ايمن نبودن رانندگي با چنين تايري است، زيرا در اين حالت، جداره تاير داغ مي شود و احتمال تركيدگي آن افزايش مي يابد. به علاوه عاملي كه سبب مي شود طوقه محكم روي رينگ برجا بماند، فشار باد درون لاستيك است. اگر تاير خيلي كم باد شود، در سرعتهاي بالا و سرپيچ ها (به خصوص در هواي گرم) ممكن است از روي رينگ جدا شود. بالا رفتن مصرف بنزين هم يكي ديگر از اثرات كم باد بودن تاير است زيرا سطح تماس تاير با جاده زياد مي شود. به ازاي هر 5 درصد كم باد بودن تقريباً 1 درصد بر مصرف سوخت اضافه مي شود، يعني اگر براي مثال به جاي "32 PSI" توصيه شده از سوي سازنده، فشار باد تاير "26 PSI" باشد، ضمن آن كه مصرف سوخت 3 درصد افزايش مي يابد، عمر تاير خودروي شما نيز ده هزار كيلومتر كم مي شود.
ب) اثرات زياد باد كردن لاستيك
تايري كه از حد توصيه شده بيشتر باد شود، تنها روي قسمت وسط رويه آجدار حركت مي كند، لذا سايش زودهنگام در آن بخش تاير پديد ميايد، ضمن آن كه هنگام ترمز و دور زدن، كنترل خودرو مشكل مي شود. با توجه به اهميت قيمت بنزين، ممكن است برخي رانندگان تصور كنند زياد باد كردن تاير، مصرف سوخت را كاهش ميدهد. اين موضوع از نظر كاهش اصطكاك با جاده صحيح به نظر مي رسد ليكن مقرون به صرفه و اقتصادي نيست زيرا كمتر شدن عمر تاير، رانندگي توأم با خطرات بيشتر و فرسودگي سيستم فرمان و تعليق خودرو را به همراه خواهد داشت.
2- لاستيك هاي خود را هر 8000 كيلومتر جابجا كنيد
اكثر رانندگان لاستيك هاي خود را جابجا نمي كنند كه اين مي تواند باعث سايش نامنظم لاستيكها شود. به عنوان مثال ، در خودروهاي ديفرانسيل جلو ، لاستيك هاي جلو سريعتر ساييده مي شوند. در خودروهاي ديفرانسيل عقب ، اين لاستيك هاي عقب هستند كه زودتر در برابر آسيب قرار مي گيرند. حتي خودروهاي دو ديفرانسيل نيز مي توانند دچار سايش نامنظم گردند ، زيرا بيشتر آنها نيرو را از يك چرخ به چرخ ديگر منتقل مي كنند. با جابجايي و چرخش دوره اي لاستيك ها مي توانيد باعث سايش منظم آنها شويد و دوام و طول عمر آنها را افزايش دهيد.
3- لاستيك ها را بالانس كنيد
به طور متوسط و در خودروهاي معمولي سواري، تاير و متعلقات چرخ روي هم حدود 20 كيلوگرم وزن دارند. اگر اين وزن به طور همگن روي چرخ توزيع نشده باشد به اصطلاح گفته مي شود چرخ بالانس نيست. تغييري ناچيز به اندازه 14 گرم در اين 20 كيلو سبب مي شود خودرو هنگام حركت مرتعش شود. اگر در فرمان لرزش احساس مي كنيد احتمالاً چرخهاي جلو بالانس نيستند و اگر در صندلي لرزش مي بينيد چرخهاي عقب از بالانس خارج شده اند. تنظيم بودن لاستيك ها به معني آن است كه همه چرخهاي خودرو نسبت به محور اصلي آن كاملاً عمود و در يك راستا باشند، در غير اين صورت تاير نمي تواند به خوبي به گردش درآيد و مقداري از انرژي، صرف كشيده شدن آن مي شود كه ضمن افزايش مصرف سوخت، عمر تاير را نيز كم مي كند. ارتعاشات ، چاله ها ، دست اندازها و ... در سطح جاده مي توانند به لاستيك ها آسيب برسانند و ايمني شما را نيز در جاده به خطر بياندازند. اين موانع باعث عدم تراز و تنظيم نبودن لاستيك ها نيز مي گردند ، اين عدم تراز در لاستيك هاي جديد نيز قابل مشاهده است به طوري كه اختلاف آن يك ربع تا نيم اونس است. اما همين اختلاف كم مي تواند باعث كشيدگي فرمان ، لرزش و سايش نامنظم لاستيك شود كه با مراجعه به يك متخصص مي توانيد به راحتي و به سرعت هر لاستيك را بالانس كنيد و يا پيش از مراجعه خودتان براي اطمينان از تنظيم بودن لاستيك ها ، خودرو را در محل مسطحي مانند يك پاركينگ خلوت به حركت در آوريد، به آرامي فرمان را رها كنيد، نبايد فرمان به هيچ سمتي بكشد. تنظيم فرمان و چرخها بايد حداقل هر 25 هزار كيلومتر يا سالي يكبار انجام شود. بالانس كردن تاير بهترين روش براي متعادل نگه داشتن آنها است و باعث بالا فتن طول عمر تايرها مي گردد و همچنين رانندگي راحت و ايمني را نيز براي شما به ارمغان مي آورد.
لازم است با مراجعه به يك متخصص در محدوده هر 20 هزار كيلومتر از بالانس بودن لاستيك ها اطمينان پيدا كنيد. فراموش نكنيد در يك شاه راه كه با سرعت 120 كيلومتر بر ساعت در حال حركت هستيد، هر تاير حداقل 14 بار در ثانيه در حال چرخيدن است. بالانس نبودن سبب خرابي جلوبندي و سيستم تعليق خودروي شما نيز خواهد شد.
-
4-آج لاستيك خود را چك كنيد
آج لاستيك عملكرد چسبندگي و چنگ زني را فراهم مي كند و از ليز خوردن و سر خوردن خودرو در انواع جاده هاي باراني و خشك جلوگيري مي كند ، بنابراين براي اطمينان از رانندگي ايمن ، بررسي آن يك بار در ماه ضروري است. آج لاستيك نبايد كمتر از 1.6 ميليمتر باشد و توصيه مي شود در صورت مواجه شدن با اين مشكل به سرعت آن را تعويض كنيد. براي چك كردن آج لاستيك مي توانيد از دستگاه عمق سنج ، خط تعويض لاستيك و سكه استفاده كنيد و به خاطر داشته باشيد تايرها را از لحاظ فرسايش غيرمتقارن بازديد كنيد. هرگونه ساييدگي غيرمعمول مي تواند نشاني از بروز اشكال در سيستم فرمان و تعليق نيز باشد.
5- عادات رانندگي خود را تغيير دهيد
سعي كنيد در جاده ها، خيابان ها و ... با سرعت مجاز برانيد. كاهش و افزايش مداوم سرعت علاوه بر اينكه باعث آسيب رساندن به تاير مي شود ، سيستم هاي ديگر خودرو را نيز دچار مشكل مي كند. رانندگي در سرعت بالا كاهش عمر تاير خودرو را به همراه دارد ، به طور مثال اگر به جاي 80، متوسط سرعت خودرو 110 كيلومتر در ساعت باشد عمر تاير تا 35 درصد كاهش مي يابد. عوامل مؤثر ديگر در كاهش عمر لاستيك ، نحوه رانندگي (ترمزهاي شديد، تيك آف و بكسواد چرخ ها و غيره) و نوع جادهاي است كه در آن تردد مي كنيد. هنگام رسيدن به دست انداز، چاله چوله حتما سرعت خود را كاهش دهيد تا فشار بيش از حد به رينگ و لاستيك تان وارد نشود. اگر با دقت كافي و با رعايت اصول اوليه ي رانندگي برانيد ديگر نيازي به تعويض لاستيك پشت سر هم نخواهيد داشت و لاستيك هاي شما عمر طولاني را سپري خواهند كرد.
درباره تفاوت لاستيك هاي بارز P648 با P660 بيشتر بدانيم
همانطور كه مي دانيد و هميشه نيز گفته شده ، لاستيك از مهم ترين و تاثيرگذارترين بخش هاي هر خودرويي است كه باعث عملكرد بهتر و رانندگي دلپذيرتر شما مي گردد و همچنين ايمني راننده و سرنشينان خودرو را تضمين مي كند.
با انتخاب بهترين برند ، سايز لاستيك و همينطور بهترين نوع طرح گل و با توجه به نياز و شرايط رانندگيتان يك خريد لذت بخش را تجربه كنيد. در اين مطلب ما نگاهي كوتاه به معرفي برند برتر ايراني يعني لاستيك بارز مي اندازيم و سپس به بررسي دو لاستيك پرفروش بارز يعني گل P648 و P660 مي پردازيم و در آخر تفاوت بين اين دو مدل را براي شما بازگو مي كنيم.
لاستيك بارز
بارز از برندهاي مطرح ايراني است كه سالهاست در زمينه توليد انواع لاستيك سواري ، لاستيك شاسي بلند ، لاستيك باري و اتوبوسي و ... فعاليت مي كند. اين شركت بزرگ توليد كننده تاير سالهاي متوالي است كه به جهت كيفيت عالي محصولات و طول عمر بالاي آنها عنوان پرفروش ترين را از آن خود كرده است. بارز محصولات خود را با نرخ دولتي در اختيار مصرف كنندگان قرار مي دهد كه شما مي توانيد براي خريد لاستيك بارز دولتي به وب سايت هايپرتاير مراجه نماييد و بعد از ثبت سفارش نيز از خدمات نصب سيار اين شركت بهره مند گرديد.
لاستيك بارز گل P648
لاستيك بارز P648 به دليل چهار فصل بودن و همچنين نرمي و منعطف بودن ديواره هاي جانبي آن كه باعث سواري راحت و بي صدا نيز مي گردد ، به عنوان يكي از پرفروش ترين طرح گل هاي بارز شناخته مي شود. اين لاستيك علاوه بر دارا بودن ويژگي هايي كه در بالا بيان شد ، داراي مقاومت غلتشي پايين است كه منجر به كاهش مصرف سوخت شده و آسيب كمتري به محيط زيست وارد مي كند. اين لاستيك همچنين قابليت استفاده در گل و لاي را داشته و به دليل طرح آج منحصربفردي كه دارد ، آنها را به راحتي از بين شيارهاي تاير خارج مي كند. لاستيك بارز گل P648 مناسب براي خودروهايي همچون: پرايد، پژو 206 ، سمند ، پژو پرشيا (پارس)، برليانس و ... است.
مشخصات فني لاستيك P648 بارز
- داراي دوام و طول عمر بالا
- دوستدار محيط زيست به جهت مقاومت غلتشي پايين و كاهش مصرف سوخت
- داراي ترمزگيري عالي و مسافت خط ترمز كوتاه
- مقاوم در برابر هيدروپلنينگ و لغزش در جاده هاي باراني و برفي
- داراي بلوك هاي منحصربفرد براي فرمانپذيري بهتر
- داراي شيارهاي ريز و كوچك در وسط آج به جهت داشتن عملكرد بهتر در جاده هاي برفي
- داراي نوارهاي سراسري جهت خروج و تخليه بهتر آب
لاستيك بارز گل P660
اين طرح گل لاستيك بارز نيز يكي از پرفروش ترين مدل هاي برند بارز است كه در سايزهاي گوناگوني همچون رينگ هاي 13 ، 14 و 15 توليد و روانه بازار مي گردد. اين گل لاستيك بارز داراي ديواره هاي جانبي نرم و منعطف است كه به داشتن سواري راحت و نرم كمك كرده و از انتقال ارتعاشات جاده به داخل خودرو جلوگيري مي كند. دوستدار محيط زيست بودن يكي از ويژگي هاي برتر لاستيك بارز گل P660 است كه دليل آن مقاومت غلتشي پايين و كاهش مصرف سوخت اين لاستيك مي باشد.
لاستيك بارز P660 چهار فصل بوده و مناسب براي استفاده در جاده هاي خشك و خيس مي باشد. شاخص سرعت اين نوع لاستيك H است كه به معني داشتن حداكثر سرعت تا 210 كيلومتر بر ساعت است كه مناسب خودروهاي سواري ، سدان ، كوپه ، شاسي بلند و كراس اوور مي باشد.
مشخصات فني لاستيك P660 بارز
- دوستدار محيط زيست به جهت مقاومت غلتشي پايين و كاهش مصرف سوخت
- مقاوم در برابر هيدروپلنينگ و لغزش در جاده هاي باراني و برفي
- سواري نرم و راحت
- جلوگيري از انتقال سر و صداي جاده به داخل خودرو به جهت داشتن ديواره هاي نرم
- فرمانپذيري عالي لاستيك در جاده هاي خشك و باراني
- داراي طول عمر و دوام بالا
- بدون تيوپ
- داراي طراحي زيبا و منحصربفرد
تفاوت لاستيك بارز P648 و P660
در اصل مي توان گفت اين دو تاير تنها از نظر طراحي آج با يكديگر متفاوت مي باشند. با خواندن ويژگي هايي كه در بالا بيان شد ، مي توان مشاهده كرد كه عملكرد هر دو تاير چه گل P648 و چه گل P660 يكي بوده و هر دو چهار فصل و داراي دوام و طول عمر بالا و همچنين سواري نرم و راحت مي باشند. لاستيك بارز P648 و لاستيك بارز P660 را مي توانيد در سايزهاي متنوع از وب سايت هايپرتاير با نرخ مصوب دولتي خريداري نماييد.